زبان آموزان با چه چالش ها و مشکلاتی رو به رو میشوند؟
زبان آموزان با چه چالش ها و مشکلاتی رو به رو میشوند؟
یادگیری یک زبان جدید هیچ وقت راحت نیست، زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنی نیست.مخصوصا اگر که خارج از یک کشور انگلیسی زبان سعی به یادگیری انگلیسی کنید.به عنوان مثال زبان آموزان انگلیسی اهل کشورهای آفریقایی نظیرنیجریه،لیبریا،زامبیا،مالاوی وبعضی دیگر از کشور های آفریقایی با چالش های زیادی روبه رو میشوند زیرا زبان انگلیسی زبان بومی این کشورها نیست.
همانگونه که یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجه با سختی ها و مشکلاتی همراه است یاد گیری آن به عنوان زبان دوم نیز با چالش هایی همراست.
یادگیری یک زبان خارجه یکی از سخت ترین کارهایی است که مغز ما قادر به انجام آن است.مسئله ای که یک زبان خارجه را بسیار سخت و مشکل میکند تلاشی است که ما باید در انتقال بین ساختار های پیچیده زبانی انجام دهیم.همچنین یادگرفتن چگونگی فکر کردن به زبان دیگر نیز بسیار چالش برانگیز است.بالاتر از همه این کار نیازمند زمان،سخت کوشی و از خودگذشتگی است.
زبان آموزان انگلیسی اغلب با این چالش ها رو به رو میشوند :
۱.معلمان نالایق
این یکی ازقابل توجه ترین و نادیده گرفته شده ترین مشکلات است.مسئله ای که حل این مشکل را بسیار دشوار میکند این است که از آنجایی که بیشتر جوامع زبان آموز انگلیسی هستند نمیتوانند تعیین کنند چه کسی یک معلم خوب است و چه کسی نیست.
هرچیزی که معلم میگوید چه درست چه غلط به عنوان ، درست توسط زبان آموزان تلقی میشود.این مسئله باعث سردرگمی زیادی در زبان آموزان شده است زیرا معلم های مختلف نکات مختلفی را به آنها آموزش میدهند.ی
کی ازدلایل اصلی این مشکل سختی هایی است که معلمان در ترجمه کردن از زبان مادر خود د ارند.به عنوان مثال:کلمه ی فنجان توسط معلمان مختلف یا (کاپ) یا (کوپ)تلفظ میشود ویا به همراه یک حرف صدا دار که در انگلیسی وجود خارجی ندارد.مثلا صدای آ در سیستم صوتی بسیاری از زبان های آفریقایی وجود ندارد به همین دلیل حتی آموزگاران هم برخی اوقات در تلفظ آن مشکل دارند.
۲.محیط های یادگیری محدود
وقتی که از محیط های یادگیری محدود میگویم درمورد آب و هوا و در دسترس بودن میز و صندلی در کلاس یا محل مدرسه حرف نمیزنم.هنگامی که همه ی این فاکتور ها در یادگیری تاثیر دارند چیزی که بیشتر از همه مهم است اتفاقاتیست که خارج از کلاس رخ میدهد.در بیشتر موارد زبان آموزان فقط در داخل کلاس هنگامی که زیر نطر معلم هستند تلاش میکنند تا زبان درست و صحیح انگلیسی صحبت کنند.همچنین زبان آموزان همواره نمیشنوند که مردم اطرافشان به زبان انگلیسی صحبت کنند.در نتیجه یادگیری صحیح زبان انگلیسی سخت تر خوهد شد.
مواد آموزشی به مواردی اطلاق می شود که به فرآیند یادگیری کمک می کنند. کتاب ممکن است یک ماده ضروری باشد، اما کتاب به تنهایی کافی نیست. ابزارهای صوتی نیز مورد نیاز است. همانطور که در بالا مشاهده شد، اگر زبان آموزی نماد صوتی را در کتابی ببیند، چگونه می داند که چگونه آن را تلفظ کند؟ واقعیت این است که زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان معلمان زبان انگلیسی فارغ التحصیل میشوند بدون اینکه هرگز تلفظ صحیح را توسط یک انگلیسی زبان بشنوند.
زبان آموزان نیز به طور تصادفی مطالعه می کنند. آنها کتابهایی برای خواندن دارند، اما نمیتوانند بگویندکه یک سری از کلمات خاص چگونه گفته میشود. چگونه یک زبان آموز می داند که چگونه کلمه “میش” را تلفظ کند؟ او باید تلفظ صحیح را از زبان معلم خود یا از فردی انگلیسی زبان بشنود. زبان آموزان تمایل دارند از فیلمهایی که تماشا میکنند یاد بگیرند، اما اغلب چیزهای اشتباهی را یاد میگیرند زیرا فیلم ها حاوی گویش ها و اصطلاحاتی هستند که در ارتباط روزانه استفاده از آنها مناسب نیست.
۳.زبان آموزان درسشان را جدی نمی گیرند
در این مورد، زبان آموزان اغلب فکر میکنند همان انگلیسی را که در خانه یا خیابان صحبت میکنند، همان انگلیسی است که در امتحاناتشان مینویسند. با این حال، از آنجایی که برای قابل فهم بودن، ارتباط لازم نیست از نظر دستوری درست باشد، زبان آموزان همیشه قوانینی را که در مدرسه یاد گرفته اند رعایت نمی کنند و بنابراین به طور کامل آموزش نمی بینند ویا آزمون های خود را قبول نمی شوند.
همچنین این مورد وجود دارد که زبان آموزان به اندازه سایر دروس انگلیسی را مطالعه نمی کنند. در بیشتر موارد، زبان آموزان زبان انگلیسی را فقط در کلاس درس زمانی که معلم تدریس می کند، مطالعه می کنند. بعد از اتمام کلاس، کتاب هایشان را رها می کنند و منتظر کلاس بعدی می مانند. آنها تلفظ ها را مطالعه نمی کنند، مقاله نویسی را مطالعه نمی کنند، و تلاشی برای یادگیری کلمات جدید نمی کنند. آنها در طول کلاس ها هر مشکل کوچکی را برای معلم می آورند، حتی چیزهایی را که می توانستند آن را در فرهنگ لغت جستجو کنند. هنگامی که زبان آموزان اشتباه می کنند وتوسط معلم اصلاح می شوند، اغلب می گویند “بالاخره این زبان مادری من نیست.” این به شدت بر توانایی آنها در یادگیری زبان انگلیسی تأثیر می گذارد.
حتی با وجود معلمان واجد شرایط، موارد کافی، و قرار گرفتن در معرض انگلیسی زبانان، هنوز تعدادی از مشکلاتی وجود دارد که هر زبان آموز با آن
مواجه خواهد شد.
۴.کاربردن زیاد از زبان مادری در کلاس درس
زبان آموزان زمانی که مجبور به استفاده از زبان دیگری میشوند به بهترین وجه آن را یاد میگیرند. معلمان باید مراقب باشند که زبان آموزان را ملزم به برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و فقط به زبان انگلیسی کنند . حتی اگر آنها فقط با یکدیگر صحبت می کنند. اگر زبان مادری زبان آموزان را میدانید، در کلاس درس وانمود کنید که نمیدانید، زیرا این امر باعث میشود تاآنها مجبور به درخواست و پاسخ به سؤالات به زبان انگلیسی کنند. این مشکل ناشی از مطالبات فرهنگی خانواده و جامعه است.
۵.زبان آموزان بیش از حد وابسته معلم میشوند
بخشی از یادگیری هر چیزی به این معنی است که چگونه مشکلات آن را به تنهایی حل کنید. اگر زبان آموزی با هر مشکل کوچکی که برایش پیش می آید نزد معلم برود، آنگاه دانش آموز هرگز نمی تواند به تنهایی زبان را یاد بگیرد. اگر زبان آموزان اصرار دارند که نمیدانند چگونه به تنهایی کاری را بگویند یا انجام دهند، باید به آنهابا بازخورد مثبت اطمینان داده شود که واقعاً میتوانند و تشویق شوند.
۶.زبان آموزان ممتاز بر کلاس تسلط دارند
مهم نیست که زبان آموزان چقدر خوب دسته بندی شده اند ، همچنان تفاوتهایی در میزان دانسته های زبان آموزان و سرعت یادگیری آنها وجود خواهد داشت. تنظیم سرعت کلاس برای همگام شدن با قوی ترین زبان آموزان، ضعیف ترها را پشت سر می گذارد. دانش آموزان ضعیف را نباید در بحث ها و فعالیت های کلاسی فراموش کرد.
۷.نوع برخورد و نگرش
باور کنید یا نه، یکی از موانع اصلی یادگیری یک زبان خارجی، نگرش شماست. اگر باور دارید که زبان سخت است و حتی اگر خیلی سخت کار کنید، ممکن است موفق نشوید، مغز شما به اندازه کافی تلاش نخواهد کرد. مثبت فکر کنید، نگرش مثبت داشته باشید. حرفمان را اشتباه نگیرید، هیچ کس نمی گوید که این کار آسان خواهد بود، اما سعی کنید همیشه به خاطر داشته باشید که اگر به اندازه کافی پیگیر باشید، کاری وجود نخواهد داشت که نتوانید انجام دهید.
راه حل
برای زبان آموزانی که مایل به تلاش هستند، تعدادی گام وجود دارد که می توانند برای بهبود مهارت های زبان انگلیسی خود انجام دهند:
برای اطمینان از استفاده صحیح از مطالب توصیه شده توسط معلم معتبر زبان انگلیسی باید دقت بیشتری داشته باشند.
باید برای یادگیری با یا بدون معلم کلاس تلاشی عمدی و آگاهانه داشته باشند.
زبان آموز باید مطالب صوتی دریافت کند تا بتواند تلفظ صحیح صداها و کلمات را بشنود.
ما رو در اینستاگرام دنبال کنید
Sayraelt.ir @ Sayra.lyrics@
دیدگاهتان را بنویسید